Witamina B9 – Kwas foliowy – jej rola, źródła, zagrożenia wynikające z niedoboru

Witamina B9

Witamina B9 – Kwas foliowy – jej rola, źródła, zagrożenia wynikające z niedoboru

Witamina B9 

Kwas foliowy określany również jako witamina B9 i B11. Należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Podstawową rolą kwasu foliowego jest rozwój i prawidłowe funkcjonowanie układu krwiotwórczego. Dodatkowo razem z witaminą B12 bierze udział w regulacji tworzenia i dojrzewania krwinek czerwonych. Z kolei społeczeństwo postrzega ją jako witaminę, którą należy przyjmować w okresie ciąży. Jest to oczywiście prawda, ponieważ związek ten zapobiega powstawaniu ciężkich zaburzeń rozwojowych u płodu.

Dodatkowo kwas foliowy uczestniczy w syntezie kwasu nukleinowego, metabolizmie homocysteiny. Zmniejsza także ryzyko zapadalności na niektóre nowotwory zwłaszcza raka szyjki macicy, płuc czy jajników oraz wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Witamina B9 – skutki niedoboru

Najbardziej narażonymi osobami na ryzyko wystąpienia niedoboru witaminy B9 są kobiety w okresie ciąży i laktacji, osoby w wieku podeszłym oraz osoby nadużywające alkoholu. Z kolei niedobór folianów w diecie kobiet w ciąży jest niebezpieczny dla rozwijającego się płodu. Skutkiem niedoboru mogą być poronienia czy wrodzone wady cewy nerwowej. U osób starszych zalecane jest suplementować tą witaminę ze względu na utrudnione wchłanianie. Złe wchłanianie może przyczynić się to rozwoju anemii.

Długotrwałe nadużywanie alkoholu jest przyczyną licznych niedoborów makro-, i mikroelementów. Zaburzone trawienie oraz przyswajanie składników odżywczych czy nadmierne wydalanie ich z moczem powoduję hipowitaminozę. Hipowitaminozę stwierdza się u około 80% takich osób.  Ponadto niedobór tej witaminy może prowadzić do hiperhomocysteinemii, która przyczynia się do tworzenia blaszek miażdżycowych, które prowadzą do chorób układu krwionośnego.

Witamina B9 – źródła

Kwas foliowy występuje w wielu produktach. Jednak jego najcenniejszym źródłem są mrożone i świeże warzywa liściaste takie jak: jarmuż, szpinak, kapusta, sałata. Bogatym źródłem folianów są także wątroba, drożdże, jaja i sery. Podczas obróbki termicznej i technologicznej następują duże straty tej witaminy. Pod wpływem ciepła ulega rozkładowi, a długo przechowywana utlenia się, a straty mogą sięgać nawet 50%.

Pomimo, że witaminę tę znajdziemy w większości produktów to przyswaja się ona z pożywienia tylko w około 50%. Dlatego zalecana jest jej suplementacja. Zwłaszcza u osób starszych i kobiet w ciąży.

 

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

 

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA