Ziemniaki tuczą: prawda czy mit?

Ziemniaki tuczą

Ziemniaki tuczą: prawda czy mit?

Ziemniaki tuczą: prawda czy mit?

Ziemniaki tuczą? Do dziś krąży niechlubna opinia na temat tego, że ziemniaki tuczą, a osoby pozostające na diecie powinny omijać je szerokim łukiem. Ale czy na pewno? Ziemniaki są najbardziej rozpowszechnionym produktem, który gości na talerzach polaków niemal codziennie. Stanowią one doskonałe źródło energii, białka, witamin i składników mineralnych. Ku ogólnemu zaskoczeniu ziemniaki zawierają niewiele kalorii – w porcji 100 g są zaledwie 73 kcal, czyli znacznie mniej niż w takiej samej porcji kaszy czy makaronu. Ten produkt jest również bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który sprawnie reguluję pracę przewodu pokarmowego. Ponadto, bulwy ziemniaka są cennym źródłem skrobi. Jest to węglowodan złożony, który w organizmie człowieka rozkłada się na glukozęa czyli paliwo potrzebne do pracy wszystkich jego komórek. Dzięki temu mamy zapewnione źródło energii i przez długi czas czujemy się syci.

Ziemniaki tuczą: prawda czy mit?

Dlaczego więc ziemniaki uważane są za głównego sprawcę powstawania nadwagi? Otóż często w towarzystwie tego składnika znajduje się panierowany kotlet, lub zaprawiany mąką sos. To właśnie te dodatki przyczyniły się pogorszenia reputacji tego jakże smacznego, a jednocześnie lekko strawnego i niezbyt wysokokalorycznego produktu. Jak więc się okazuje, ziemniaki nie są niczemu winne. Ze względu na wysoką w nich zawartość potasu, polecane są szeroko osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze. Równocześnie zawierają mało sodu (tylko jeśli decydujemy się na zrezygnowanie dodatku soli podczas ich gotowania), także również z tego względu powinni je spożywać osoby z tą jednostką chorobową. Gotowane ziemniaki są lekkostrawne, mogą być wartościowym dodatkiem dla dzieci. Poleca się je też osobom mającym problemy z układem pokarmowym, np. po zatruciach.

Ziemniaki tuczą: prawda czy mit?

Dzięki sporym ilościom błonnika pomagają przy zaparciach, kłopotach z trawieniem i biegunkach. Przynoszą również ulgę cierpiącym na zgagę – oczywiście pod warunkiem, że nie podsmażymy ich na tłuszczu. Aby ziemniaki pozostały zdrowym dodatkiem do dań, należy odpowiednio je sporządzić. Postaraj się cienko je obierać, by pozostawić w nich jak najwięcej cennych składników. Ziemniaki gotuj w całości, by nie doprowadzić do nadmiernej utraty składników mineralnych i witamin.

Zatem biorąc pod uwagę niską cenę ziemniaków, ich powszechną dostępność przez cały rok i przede wszystkim wysoką wartość odżywczą absolutnie nie powinniśmy rezygnować z ziemniaków z obawy o nadprogramowe kilogramy.

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Rate this post

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA