Właściwości zdrowotne kawy

Właściwości zdrowotne kawy

Właściwości zdrowotne kawy

PrzedeWłaściwości zdrowotne kawy

Właściwości zdrowotne kawy to temat ostatnio bardzo popularny. Ale zacznijmy od początku…

Kawa jest to napój przygotowany z palonych ziaren tej rośliny. Aby powstało ziarno kawy, owoc odpowiedniego rodzaju kawowca musi być poddany obróbce. Następnie po oddzieleniu owocu od ziarna powstaje surowe, zielone ziarno kawy, które może zostać poddane procesowi palenia. Z kolei zielona kawa ma również zastosowanie spożywcze. Przede wszystkim może być składnikiem żywności i dostarczać kofeiny, nie posiadając smaku kawy. 

Najczęściej wyróżnianymi gatunkami kawy jest arabika i robusta. Jedną z ważniejszych różnić między nimi jest zawartość kofeiny: robusta ma jej znacznie więcej. 

Kawa dotarła do Polski pod koniec XVII i od tego czasu stanowi ważny element dnia większości Polaków. Wbrew wielu opiniom kawa, nie jest szkodliwa i w grupie osób zdrowych nie ma konieczności rezygnowania z tego napoju. 

Badania wykazują, że wypijanie 3-4 filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko śmierci ze wszystkich przyczyn o 17% oraz o 19% z przyczyn sercowo-naczyniowych w porównaniu do jej unikania. 

Właściwości zdrowotne kawy

Zalety picia kawy 

  • Zmniejszone ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe  
  • Zmniejszone ryzyko zachorowania na cukrzycę typu drugiego 
  • Mniejsze szanse na zachorowanie na chorobę Parkinsona czy Alzheimera  
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory jelita i wątroby 
  • Chroni przed wolnymi rodnikami, ponieważ jest źródłem antyoksydantów 
  • Poprawia krążenie krwi 
  • Zwiększa funkcje poznawcze- dawka kofeiny od 30-300mg nawet u osób wypoczętych sprzyja poprawie czujności. 
  • Poprawia zdolność uczenia się  
  • Kawa zwiększa czujność i poprawia zdolność koncentracji 
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu pęcherzyka żółciowego 
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby 

Właściwości zdrowotne kawy

Jaka jest bezpieczna dawka kofeiny? 

Dzienna dawka kofeiny uznana za bezpieczną: 

2,5 mg kofeiny na/kg masy ciała/dobę dla dzieci i młodzieży 

400 mg/d dla dorosłych 

Natomiast u kobiet w ciąży postępujemy zgodnie z zasadą im mniej tym lepiej. 

Czy kawa powoduje wypłukiwanie składników mineralnych? 

Owszem, badania wykazują, że bardzo wysokie spożycie kawy (> 4 filiżanek na dobę) może prowadzić do zaburzeń wchłaniania wapnia czy magnezu co może powodować zwiększone ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz niedoborów wapnia i magnezu. Jednak umiarkowane spożycie kofeiny do 400 mg/d nie powoduje utraty tych składników a nawet chroni przed osteoporozą. 

Ile kawy można bezpiecznie wypić w ciągu dnia? 

Zalecane jest picie 3-4 filiżanek kawy na dobę. Jest to dawka bezpieczna i niosąca za sobą korzyści zdrowotne. 

Jaka jest najzdrowsza metoda parzenia kawy? 

Najlepiej pić kawę filtrowaną. Można używać filtra papierowego czy metalowego. Kawa filtrowana zawiera mniej związków(diterpeny) zwiększających poziom cholesterolu we krwi.  

Polecane metody: użycie V60, chemexu czy ekspresu przelewowego. 

Właściwości zdrowotne kawy

Jak najzdrowiej pić kawę? 

Aby nie niszczyć pozytywnych właściwości kawy, najlepiej nie dodawać do niej cukru. Natomiast można użyć słodzików takich jak erytrytol czy ksylitol. Z kolei mleko do kawy powinno zawierać mniejszą ilość tłuszczu, gdyż warto redukować ilość nasyconych kwasów tłuszczowych w naszej codziennej diecie. Jednak wszystko zależy od ilości używanego mleka. Gdy przygotowujesz napój zawierający więcej mleka, czyli: latte, iced latte, mocha, cappuccino czy latte macchiato lepiej użyć tego o mniejszej zawartości tłuszczu np.: 1,5%, 0,5% lub napoju roślinnego fortyfikowanego wapniem oraz witaminą B12. 

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Gabrielę Jaworską

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA