Witamina B13 – jej rola, źródła, zagrożenia wynikające z niedoboru

Witamina B13 – jej rola, źródła, zagrożenia wynikające z niedoboru

Witamina B13 – jej rola, źródła, zagrożenia wynikające z niedoboru

Witamina B13. Wśród witamin z grupy B znajdziemy również mniej znaną witaminę B13, określaną także jako kwas ortowy. Witamina B13 jest substancją nad, którą ciągle trwają badania, ponieważ nie jest ona tak dokładnie poznana jak inne witaminy z grupy B.

W organizmie ludzkim dochodzi ciągle do skomplikowanych relacji i reakcji, które zachodzą pomiędzy sobą. Wystarczy niedobór jednego składnika, aby nasz organizm przestał funkcjonować prawidłowo. Żeby nie dopuszczać do żadnych luk, konieczne jest dostarczenie organizmowi wszystkich składników, w tym także witamin.

Kwas orotowy uczestniczy w wielu procesach zachodzących w naszym, organizmie. Witamina B13 ma właściwości detoksacyjne, dzięki czemu oczyszcza nam krew z kwasu moczowego oraz chroni wątrobę przed szkodliwymi dla niej toksynami. Ponadto wykazuje działanie profilaktyczne w stłuszczeniu wątroby oraz marskości tego narządu. Drugą z ważniejszych funkcji witaminy B13 jest produkcja krwinek czerwonych i białych. Dlatego jest ona skuteczna u osób z zaburzeniami niedoboru erytrocytów i leukocytów oraz ma działanie profilaktyczne w niedokrwistości. Kwas orotowy wykazuje także inne funkcje prozdrowotne w naszym organizmie takie jak obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko zapadalności na miażdżycę, wspomaga leczenie stwardnienia rozsianego , zmniejsza ryzyko chorób serca oraz spowalnia procesy starzenia się.

 

Witamina B13 – skutki niedoboru

Niedobór witaminy B13 nie jest do końca poznany, jednak z dotychczas odnotowanych wiadomości na jej temat wiadomo, że długotrwały jej niedobór może być przyczyną zwiększonej zapadalności na takie choroby jak: miażdżyca, niewydolność serca, stwardnienie rozsiane, zatrucia spowodowane toksynami występującymi w pożywieniu czy zmiany zwyrodnieniowe.

Witamina B13 – źródła

Głównym źródłem witaminy B13 w diecie są warzywa korzeniowe, serwatka, drożdże piwne i kwaśne mleko. Zapotrzebowanie na kwas orotowy nie jest jeszcze dokładnie określone, ale wiadomo, że jego dawki są niewielkie. W swojej diecie większe ilości witaminy B13 powinny uwzględnić kobiety w ciąży i karmiące, osoby starsze oraz osoby aktywne fizycznie. Witamina B13 jest jedną z najbardziej wrażliwych witamin na czynniki zewnętrzne, ponieważ już pod wpływem promieni słonecznych dochodzi do jej rozpadu.

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA 

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA