Śmietana roślinna – jak wybrać?

Śmietana roślinna

Śmietana roślinna – jak wybrać?

Śmietana roślinna – jak wybrać?

Śmietana roślinna powstała jako wegański zamiennik dla tradycyjnej śmietany. Tradycyjna śmietana powstaje z ukwaszonej śmietanki. Może być określana poprzez zawartość tłuszczu (12%, 18%, 30% a nawet 36%), a ta zaś określa do czego dana śmietana nadaje się najlepiej. Ukwaszona śmietanka jest produktem zwierzęcym (powstaje z mleka krowiego) co może być problematyczne dla osób mających problem z trawieniem laktozy. Na pomoc wychodzi tutaj alternatywa wersja śmietany pod postacią produktu roślinnego.

Śmietana roślinna – jak wybrać?

Najważniejszym w przypadku wyboru śmietany wegańskiej jest fakt, czy produkt ten jest fortyfikowany. Spowodowane jest to tym, że krowie produkty mleczne są bogate np. w wapń. Należy więc sprawdzić czy ich alternatywy niosą również takie wartości.

Pierwszą śmietaną roślinną jaka przykuła moją uwagę jest śmietana ryżowa firmy „Natumi”. W składzie widnieją kolejno na pozycjach woda, ryż, olej słonecznikowy, mączka chleba świętojańskiego i guma guar. Wartość odżywcza zawarta w 100ml produktu to 7,2g tłuszczów (tylko 0,5g tłuszcze nasycone, 1g wielonienasycone i 5,6g jednonienasycone) 6,6g węglowodanów ( cukry 0,4g) 0,1g błonnika, 0,3g białka i 0,11g soli. Wartość energetyczna wynosi 390 kcal. Wyrób ten można często zakupić w sklepach takich jak „Intermarche” lub „Auchan”.

Śmietana roślinna – jak wybrać?

Kolejnym artykułem spożywczym zajmującym miejscem śmietany klasycznej jest produkt firmy „Carrefour BIO” kupionej w  sieci sklepów „Carrefour”. Jest to śmietana roślinna na bazie nasion soi i oleju słonecznikowego. Skład tego produktu to przede wszystkim baza sojowa bio, olej słonecznikowy i cukier trzcinowy. Jeśli mowa o wartości energetycznej to wynosi ona 184 kcal w stu millitrach wyrobu, natomiast wartość odżywcza to kolejno 18g tłuszczów (1,8g to tłuszcze nasycone),2,3g węglowodanów ( cukry to aż 2g), 0,6g błonnika, 3g białka i 0,1g soli mierzone również tą samą miarą (100 ml).

Ostatnim produktem jest artykuł kryjący się pod nazwą sos migdałowy firmy „Ecomil”. Mimo mylącej nazwy sos ten jest używany jako zamiennik śmietany klasycznej. Nie ścina się podczas gotowania i nadaje się do wszelkiego rodzaju potraw, w których standardowo dodawana jest śmietana. Składnikami tego wyrobu są głównie kolejno woda, migdały, olej migdałowy i syrop z agawy.
Wartość odżywczą określa tutaj poziom tłuszczów (8,5g w tym 0,9 to tłuszcze nasycone), węglowodanów( 1g w tym to same cukry) białka i soli ( kolejno 1,3g i 0,1g), natomiast kaloryczność tego produktu to 93 kcal w 100ml płynu. Artykuł ten może być osiągalny w sklepach takich jak „Auchan”, „Kaufland” a nawet czasem w „Intermarche”.

Śmietana roślinna – jak wybrać?

Podsumowując śmietana jako tajemniczy składnik wprowadza korzystne zarówno ze względów zdrowotnych jak i smakowych na jakość potrawy. Dlatego też sądzę, że roślinna alternatywa tego produktu jest idealnym rozwiązaniem. Zwłaszcza dla osób mających kłopot z laktozą oraz dla tych, którzy żyją na diecie roślinnej. Mimo tego, że produkty z których tworzone są te zamienniki są produktami podobnie wysokotłuszczowymi oraz o podobnej ilości białka jak wersje pochodzenia zwierzęcego ( śmietana klasyczna nie jest najlepszym źródłem białka, mimo tego, że powstaje z mleka krowiego). Należy jednak pamiętać, że niestety śmietany roślinne nie nadają się do ubijania, jak to bywa w przypadku standardowych produktów.
 

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Dominikę Brol

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Rate this post

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA