Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

smaczna dieta nie istnieje

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

Czy smaczna dieta nie istnieje? Oczywiście że jest to MIT.

Skąd wziął się pomysł na artykuł? Ponieważ już kilkukrotnie pacjenci pytali mnie jak długo będą chudli jeszcze na takim dobrym jedzeniu i kiedy będą musieli wprowadzić restrykcyjną dietę.

Po pierwsze należy wyjaśnić co to jest w ogóle dieta. Słowo dieta jest przez większość osób kojarzona z głodówką, ciągłymi wyrzeczeniami i niesmacznym , nudnym, najczęściej gotowanym na parze jedzeniem bez smaku. Tak naprawdę dieta to zmiana nawyków żywieniowych. Zawarcie w swoim jadłospisie zdrowych i pełnowartościowych produktów unikanie tych które szkodzą naszemu zdrowiu, lub nie wnoszą istotnych wartości odżywczych (np. słodycze ) a także stosowanie odpowiedniej obróbki termicznej oraz zachowanie odpowiedniej ilości posiłków (osobom zdrowym zaleca się 4-5 posiłków) oraz odpowiednie  przerwy między posiłkami (najlepiej  co 3-4 godziny ). Odpowiednio skomponowana dieta nie tylko pomoże w walce z zbędnymi kilogramami  a także pomoże odzyskać zdrowie i witalność.

 

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

 

Aby dieta przynosiła korzyści w poprawie zdrowia czy sylwetki oraz zwiększenia energii musi być to oparta o trwałe zmiany nawyków żywieniowych.  Dieta wcale nie musi być nudna, mdła i ograniczać. Może być smaczna, ciekawa i łatwa do przyrządzenia.

Jak polubić zdrową dietę i sprawić aby była smaczna:

  • Używanie różnych gatunków warzyw

Warzywa są bardzo istotną grupą, która musi się znaleźć w zdrowym menu. Są niskokaloryczne. Bogate błonnik, witaminy i składniki mineralne. Stanowią doskonały dodatek do dań głównych a także mogą być spożywane jako przekąska. Aby nie były mdłe a bardziej wyraziste należy je przed konsumpcją odpowiednio  doprawić ziołami lub przyprawami.

  • Dieta też może być słodka –zamień słodycze na fit ciasta i desery

Nawet na diecie nie trzeba rezygnować całkowicie ze słodkości. Wystarczy lekka modyfikacja i trzymanie się zdrowszych zasad. Można na przykład przy pieczeniu ciast zamiast zwykłej mąki pszennej użyć mąki owsianej, a zamiast cukru buraczanego użyć ksylitol  czy erytrol. Można też przygotować pyszne i zdrowe desery na bazie owoców, orzechów, jogurtu,  gorzkiej czekolady.

  • Spożywanie różnych owoców

Owoce to doskonały zamiennik słodyczy. Są smaczne, słodkie a także bogate w błonnik, witaminy i składniki mineralne. W sklepie można znaleźć nie tylko lokalne owoce ale też ich egzotyczne odmiany np. papaja, mango czy melon.

 

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

 

  • Stosowanie różnych ziół i przypraw

Zioła  przyprawy odpowiadają za głęboki smak i wyrazistość potraw. Sprawią że dania będą aromatyczne i nikt nie będzie czuł że są niskokaloryczne.  Szczególnie polecane są zioła, które poprawią trawienie oraz przemianę materii (np. kminek, majeranek czy chili ).

  • Poznawanie kuchni z różnych zakątków świata

Warto wprowadzać nowe smaki z różnych stron świata i komponować  jadłospisy zdaniami np. kuchni meksykańskiej, orientalnej czy śródziemnomorskiej . Wtedy dieta nam się nie znudzi a będzie różnorodna.

  • Korzystaj z przepisów na tradycyjne dania ale w wersji dietetycznej

Tradycyjne dania można przygotować w zdrowych i mniej kalorycznych wersjach ale równie smacznych . Kilka drobnych zmian sprawi, że dania mogą się stać pełnowartościowym posiłkiem np. Pizza na spodzie z  kalafiora lub spaghetti z mięsem drobiowym i makaronem pełnoziarnistym.

  • Nie bój się produktów zbożowych a wybieraj te pełnoziarniste i stosuj zamiennie brązowy ryż czy makaron i ziemniaki w mundurkach

To ważne produkty pełnowartościowego jadłospisu . Nie bój się ziemniaków. Te jedzone w odpowiedniej ilości i formie (unikaj tych smażonych) wcale nie tuczą. Są niskokaloryczne oraz zawierają witaminę C i potas .

  • Nie jedz tylko drobiu

Mimo, że drób zaliczany jest do najchudszego mięsa i bardzo dobrze stosować go podczas diety to nie zapominaj w swojej diecie także o rybach i owocach morza (co najmniej 2 razy w tygodniu ), a także od czasu do czasu można w swoim jadłospisie użyć chudej wołowiny, cielęciny, jagnięciny czy schab.

Dieta to nie tylko wyrzeczenia.

Dieta to świadoma zmiana nawyków w celu lepszego zdrowia i samopoczucia.

 

 

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA