Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

 

Oczywiście że jest to MIT.

Skąd wziął się pomysł na artykuł? Ponieważ już kilkukrotnie pacjenci pytali mnie jak długo będą chudli jeszcze na takim dobrym jedzeniu i kiedy będą musieli wprowadzić restrykcyjną dietę.

Po pierwsze należy wyjaśnić co to jest w ogóle dieta. Słowo dieta jest przez większość osób kojarzona z głodówką, ciągłymi wyrzeczeniami i niesmacznym , nudnym, najczęściej gotowanym na parze jedzeniem bez smaku. Tak naprawdę dieta to zmiana nawyków żywieniowych. Zawarcie w swoim jadłospisie zdrowych i pełnowartościowych produktów unikanie tych które szkodzą naszemu zdrowiu, lub nie wnoszą istotnych wartości odżywczych (np. słodycze ) a także stosowanie odpowiedniej obróbki termicznej oraz zachowanie odpowiedniej ilości posiłków (osobom zdrowym zaleca się 4-5 posiłków) oraz odpowiednie  przerwy między posiłkami (najlepiej  co 3-4 godziny ). Odpowiednio skomponowana dieta nie tylko pomoże w walce z zbędnymi kilogramami  a także pomoże odzyskać zdrowie i witalność.

 

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

 

Aby dieta przynosiła korzyści w poprawie zdrowia czy sylwetki oraz zwiększenia energii musi być to oparta o trwałe zmiany nawyków żywieniowych.  Dieta wcale nie musi być nudna, mdła i ograniczać. Może być smaczna, ciekawa i łatwa do przyrządzenia.

Jak polubić zdrową dietę i sprawić aby była smaczna:

  • Używanie różnych gatunków warzyw

Warzywa są bardzo istotną grupą, która musi się znaleźć w zdrowym menu. Są niskokaloryczne. Bogate błonnik, witaminy i składniki mineralne. Stanowią doskonały dodatek do dań głównych a także mogą być spożywane jako przekąska. Aby nie były mdłe a bardziej wyraziste należy je przed konsumpcją odpowiednio  doprawić ziołami lub przyprawami.

  • Dieta też może być słodka –zamień słodycze na fit ciasta i desery

Nawet na diecie nie trzeba rezygnować całkowicie ze słodkości. Wystarczy lekka modyfikacja i trzymanie się zdrowszych zasad. Można na przykład przy pieczeniu ciast zamiast zwykłej mąki pszennej użyć mąki owsianej, a zamiast cukru buraczanego użyć ksylitol  czy erytrol. Można też przygotować pyszne i zdrowe desery na bazie owoców, orzechów, jogurtu,  gorzkiej czekolady.

  • Spożywanie różnych owoców

Owoce to doskonały zamiennik słodyczy. Są smaczne, słodkie a także bogate w błonnik, witaminy i składniki mineralne. W sklepie można znaleźć nie tylko lokalne owoce ale też ich egzotyczne odmiany np. papaja, mango czy melon.

 

Smaczna dieta nie istnieje: prawda czy mit?

 

  • Stosowanie różnych ziół i przypraw

Zioła  przyprawy odpowiadają za głęboki smak i wyrazistość potraw. Sprawią że dania będą aromatyczne i nikt nie będzie czuł że są niskokaloryczne.  Szczególnie polecane są zioła, które poprawią trawienie oraz przemianę materii (np. kminek, majeranek czy chili ).

  • Poznawanie kuchni z różnych zakątków świata

Warto wprowadzać nowe smaki z różnych stron świata i komponować  jadłospisy zdaniami np. kuchni meksykańskiej, orientalnej czy śródziemnomorskiej . Wtedy dieta nam się nie znudzi a będzie różnorodna.

  • Korzystaj z przepisów na tradycyjne dania ale w wersji dietetycznej

Tradycyjne dania można przygotować w zdrowych i mniej kalorycznych wersjach ale równie smacznych . Kilka drobnych zmian sprawi, że dania mogą się stać pełnowartościowym posiłkiem np. Pizza na spodzie z  kalafiora lub spaghetti z mięsem drobiowym i makaronem pełnoziarnistym.

  • Nie bój się produktów zbożowych a wybieraj te pełnoziarniste i stosuj zamiennie brązowy ryż czy makaron i ziemniaki w mundurkach

To ważne produkty pełnowartościowego jadłospisu . Nie bój się ziemniaków. Te jedzone w odpowiedniej ilości i formie (unikaj tych smażonych) wcale nie tuczą. Są niskokaloryczne oraz zawierają witaminę C i potas .

  • Nie jedz tylko drobiu

Mimo, że drób zaliczany jest do najchudszego mięsa i bardzo dobrze stosować go podczas diety to nie zapominaj w swojej diecie także o rybach i owocach morza (co najmniej 2 razy w tygodniu ), a także od czasu do czasu można w swoim jadłospisie użyć chudej wołowiny, cielęciny, jagnięciny czy schab.

Dieta to nie tylko wyrzeczenia.

Dieta to świadoma zmiana nawyków w celu lepszego zdrowia i samopoczucia.

 

 

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA