Od tłuszczu się tyje: prawda czy mit

Od tłuszczu się tyje: prawda czy mit

Od tłuszczu się tyje: prawda czy mit

 

Prawdą jest to, że tłuszcz to bardzo kaloryczny składnik i jego nadmiar będzie powodował tycie. Jeden gram tego składnika dostarcza 9 kcal. Dla porównania jeden gram białka czy 1 gram węglowodanów to 4 kcal. Podczas stosowania diety to właśnie tłuszcze stanowią według nas najgorszego wroga, którego unikamy. Jednak nie jest prawdą, że trzeba całkowicie go wyeliminować z diety. Jego brak może doprowadzić do poważnych zaburzeń żywieniowych. Jest to ważny składnik, który odpowiada między innymi za wchłanianie witamin oraz składników mineralnych z pożywienia.

 

 

Od tłuszczu się tyje: prawda czy mit

 

Stereotypy i brak wiedzy sprawiają, że  ogranicza się spożycie tłuszczu. Nie jest to dobry krok, bo zdrowa oraz zrównoważona dieta powinna mieć w swoim składzie 30 proc. energii pochodzącej z tłuszczu.  Należy jednak pamiętać, że najbardziej istotna jest jakość tego składnika.

Tłuszcze mogą pomóc w odchudzaniu. Posiadają bowiem wysoki indeks sytości,  sprawiają też , że potrawy są dłużej trawione w organizmie  a składniki diety powoli, ale prawidłowo dostają się do  krwi. Duże spożycie tłuszczu wprowadza organizm w stan ketozy, a to z kolei hamuje nadmierny apatyt.  Jednak diety skrajnie bogate w tłuszcz nie są zdrowe dla organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest racjonalna dieta, która będzie zawierać ten składnik w odpowiedniej ilości.

 

 

Od tłuszczu się tyje: prawda czy mit

 

Należy wiedzieć jaki rodzaj tłuszczu jest korzystny w naszej diecie a jakiego unikać.

  • Tłuszcze nasycone- te tłuszcze mogą występować w naszej diecie, ale powinniśmy unikać ich nadmiernego spożycia. Występują one w tkance zwierząt (smalec, mięso, boczek ), jajkach, mleku i produktach pochodnych. Znajdziemy je też w oleju palmowym i kokosie.
  • Nienasycone- te zdrowe dla naszego organizmu kwasy tłuszczowe znajdziemy w wielu tłuszczach roślinnych, ale największe ich  ilości  znajdują się  w oleju rzepakowym,  rybach ( zwłaszcza  tran), awokado i migdałach , oliwie z oliwek.
  • Osobna grupa to tłuszcze trans na które trzeba w diecie uważać i najlepiej unikać.   Są to tłuszcze powstające podczas obróbki nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze trans to głównie żywność przetworzona, gotowe dania, fast food, wszelkiego rodzaju słodycze, margaryna, utwardzone oleje roślinne

 

Podsumowując, nie należy bać się tłuszczu, ponieważ ten składnik jest niezbędny w diecie i ma wiele funkcji, których nie można zastąpić innymi składnikami. Wybierajmy dobrej jakości tłuszcze: oliwę z oliwek, olej rzepakowy, tłuste ryby, awokado, a także orzechy i pestki, które są również bogatym źródłem wartościowego tłuszczu.

Tyjemy od nadmiaru kalorii, nie od tłuszczu. Czyli bez różnicy czy nadmiar kalorii pochodzi z tłuszczy czy węglowodanów.

Prawdą natomiast jest, że tłuszcze są bardziej kaloryczne w małej objętości i jeśli nie liczymy kalorii, łatwiej jest nam przekroczyć bilans kaloryczny.

 

 

 

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA