Jak wybrać ser roślinny

Jak wybrać ser roślinny

Jak wybrać ser roślinny

Jak wybrać ser roślinny

Jak wybrać ser roślinny, aby zastąpił nam w pełni klasyczne ser pochodzenia krowiego? To bardzo ważne pytanie, ponieważ w aktualnych czasach coraz większa ilość osób zainteresowana jest dietą wegańską.

W dzisiejszych czasach można zauważyć szeroki asortyment nabiału. Poczynając od serów podpuszczkowych (np. sery żółte) aż po sery twarogowe.  Wiadomym jest fakt, że ser powstaje z mleka. Producenci serów w swej ofercie proponują sery nie tylko z mleka krowiego, ale także z mleka koziego, owczego, bawolego a także mieszane. 

Jak wybrać ser roślinny

Ser pod każdą postacią stanowi jedno z głównych źródeł białka i wapnia w diecie człowieka (wynika to z wiadomego faktu, jakim jest pochodzenie zwierzęce tego produktu). Ser to także dobre źródło laktozy, która ostatnimi czasy wydaje się być coraz bardziej problematyczna. W sytuacji osób zdrowych cukier mlekowy ( inna nazwa laktozy) nie stanowi większego problemu. Jednak aktualnie wiele osób zmaga się z nietolerancją laktozy lub innymi chorobami skutkującymi gorszym trawieniem laktozy (np. choroby nowotworowe). Na ratunek w takiej sytuacji pojawiają się sery roślinne lub bezlaktozowe zamienniki.
Tak samo jak w przypadku mleka czy jogurtu roślinnego ser wegański powinien być fortyfikowany wapniem i witaminami ( najczęściej B2,B12 I D3).  

 

Jak wybrać ser roślinny

Bardzo popularnym produktem, jest ser „Bez deka mleka” o smaku goudy firmy „Łowicz”. Wśród głównych składników znajdziemy: wodę, olej kokosowy, skrobię modyfikowaną i sól. W stu gramach produktu znajduje się 292 kcal. Tłuszcze cechują się tutaj na poziomie 23g , węglowodany 20g, a białko 0,4g. Jednak minusem tego produktu okazuje się duża ilość soli, ponieważ wynosi ona 2,3g na 100  sera.  Produkt ten jest wysoko fortyfikowany (oprócz witamin wymienionych powyżej można się tu doszukać także biotyny, kwasu pantotenowego czy też kwasu foliowego). Można go znaleźć w sklepach takich jak „Auchan” czy „ Kaufland”. 

 

Kolejnym artykułem, który zdobył moje uznanie jest produkt z tłuszczem kokosowym o smaku sera Mozzarella stworzony przez firmę „Coco Papa’s”. W składzie produktu można doszukać się wody, tłuszczu kokosowego, skrobia modyfikowana, sól i ekstrakt z drzewa oliwnego. W stu gramach jest 24g tłuszczów, 23g węglowodanów, 0,5g błonnik i białko). Sól w tym przypadku również utrzymuje się na wysokim poziomie 1,8g.
Jest to produkt wysoko kaloryczny- 310 kcal na sto gramów produktu.
Tak jak większość produktów wegańskich artykuł ten można zakupić w sieci sklepów „Auchan”.

Jak wybrać ser roślinny

Ostatnim przykładem jest wegański ser firmy „Koliós vegan” zakupiony również w „Auchan”. Zawartość tego produktu to kolejno woda, olej kokosowy, modyfikowana skrobia ziemniaczana, tapioka, sól i aromaty. Przeliczając na sto gram produktu doszukamy się w tym serze 24g tłuszczów (21g to tłuszcze nasycone) i  15,7g węglowodanów. W kwestii błonnika czy białka nie odnotowano tu żadnych wartości, natomiast sól znajduje się tu na wysokim poziomie 2,1g. Wartość energetyczna produktu ustosunkowana jest na wartości  279kcal, co sugeruje wysoką kalorykę produktu.

Podsumowując, produkty wymienione powyżej są dobrymi zamiennikami serów zwierzęcych, aczkolwiek tak samo jak w przypadku mleka czy jogurtu roślinnego nie są dobrym źródłem białka. Oprócz tego, w każdym wymienionym produkcie ilość soli jest stosunkowo wysoka ( w przypadku niektórych serów wynika to z faktu moczenia sera w wodzie solankowej).

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Dominikę Brol

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA