Jak wybrać kiełbaski roślinne?

Jak wybrać kiełbaski roślinne?

Jak wybrać kiełbaski roślinne?

Jak wybrać kiełbaski roślinne?

Jak wybrać kiełbaski roślinne? Sezon letni kojarzony jest nie tylko z wysoką temperaturą, ciągłymi kąpielami w basenie czy wypoczynkiem wśród najbliższych. Z kulinarnego punktu widzenia okres lata najbardziej utożsamiamy  z grillowaniem.

Najczęstszymi artykułami spożywczymi, które możemy łatwo i dobrze przyrządzić okazują się mięsa i wędliny. Mocno przyprawiona karkówka czy idealnie upieczona kiełbasa zjedzona na świeżym powietrzu można rzec staje się pocztówką wakacyjnej sielanki. Jednak nasuwa się pytanie czy istnieje taka wakacyjna alternatywa dla osób będących na diecie roślinnej? Otóż, odpowiedź brzmi : tak. Na aktualnym rynku gastronomicznym można spotkać wiele zamienników wędlin czy też mięsa zwierzęcego, które w smaku i wyglądzie wyglądają niemal identycznie co oryginał.

 

Jak wybrać kiełbaski roślinne?

Pierwszym takim produktem okazują się kiełbaski sojowe białe firmy „go VEGE” , które można zakupić przede wszystkim w „Biedronce”. Skład produktu to: izolowane białko sojowe, olej rzepakowy, gluten pszenny, mąka ryżowa, sól i przyprawy. W stu gramach produktu znajduje się 7,7g tłuszczów, 7,4g węglowodanów i 0,7g błonnika. Korzystna jest tutaj duża ilość białka ( 18g), natomiast ilość soli w tym produkcie jest tu za wysoka ( 1,8g) co ma działanie wręcz niekorzystne. Całość kaloryczna stugramowego produktu wynosi 171 kcal.

Drugim przykładem są zakupione w „IKEI” kiełbaski wegańskie o nazwie „Korvmoj”. Są to kiełbaski warzywne, w których składzie znajdziemy produkty takie jak woda, jarmuż, czerwona soczewica, komosa ryżowa, cebula, białko pszenne, olej rzepakowy czy też marchewka. Co więcej wartość kaloryczna produktu ogranicza się w ilości 122 kcal, natomiast wartość odżywcza to kolejno 8,1g białka, 13g węglowodanów, 3,4g tłuszczów i sól 1,5g.

Jak wybrać kiełbaski roślinne?

Kolejnym artykułem spożywczym są kiełbaski firmy „Dobra kaloria”. Wyrób ten sporządzony został na bazie boczniaka, gdzie grzyb ten znajduje się na pierwszym miejscu składu produktu.
Następnie wymieniony zostaje gluten pszenny, teksturowane białko pszenicy, oleje roślinne, nasiona słonecznika, woda i skrobia grochowa. W stu gramach produktu wartość energetyczna nie przekracza 302 kcal, tłuszcze stanowią 15g ( 5,4g tłuszczów to tłuszcze nasycone), węglowodany 15g ( cukry tylko 3,4g), błonnik 8,0g, białko aż 24g, a sól 1,2g. Dodatkowo produkt ten jest produktem fortyfikowanym ( dodatek wapnia i potasu). Kiełbaski te można dostać w sieci sklepów „Kaufland”, „Auchan” czy też „Carrefour”.

Podsumowując można śmiało można wysnuć dwa wnioski. Pierwszy z nim sugeruje nam, że ilość soli w każdym produkcie jest zbyt duża. W takiej sytuacji powinno się opierać ten produkt o sporadyczne spożywanie. Drugi natomiast opiera się na fakcie, że artykuły te nie odbiegają radykalnie od normy w porównaniu do alternatywnych produktów zwierzęcych. Ilość białka utrzymana jest na wysokim poziomie, co mogłoby się wydawać główną obawą produktów roślinnych.

 

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Dominikę Brol

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA