Ile jajek można jeść tygodniowo?

Ile jajek można jeść tygodniowo?

Ile jajek można jeść tygodniowo?

Ile jajek można jeść tygodniowo?

Ile jajek można jeść tygodniowo?  Czy jajka podnoszą poziom cholesterolu? To ciągle stałe pytania pacjentów na wizytach. Spróbujmy obalić lub potwierdzić ten mit.

Jajka to doskonałe źródło pełnowartościowego białka. Dlaczego warto jeść jajka? Ponieważ zawierają: 

  • Kwasy omega 3, które neutralizują szkodliwe działanie cholesterolu  
  • Żelazo, fosfor, wapń, potas, magnez i selen 
  • Witaminy : A, D, E, K, B12 oraz kwas foliowy  

Dodatkowo: 

  • Zawierają mało kalorii – sztuka ok 75kcal i na długo zapewniają uczucie sytości co znacznie sprzyja odchudzaniu  
  • Poprawiają wzrok  
  • Chronią przed chorobami oczu (m.in luteina) 

Ile jajek można jeść tygodniowo?

W jajkach zawarta jest również lecytyna, która buduje błony komórkowe wszystkich komórek naszego organizmu. W dużych ilościach zawarta jest w wątrobie, mózgu i nerkach. Odpowiednia ilość lecytyny niezbędna jest do prawidłowego metabolizmu cholesterolu, przez co może się ona przyczyniać do ochrony przed chorobami sercowo-naczyniowymi. 

W latach 70 XX wieku dietetycy wypowiedzieli jajkom wojnę. Było to spowodowane cholesterolem zawartym w żółtku jaj. Szukano wówczas powiązania między jedzeniem jajek a podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Co jak wiemy jest bardzo niebezpieczne, ponieważ może doprowadzić do wystąpienia miażdżycy, która może spowodować zawał serca. 

Jednak okazuje się, że znacznie większy wpływ na wysoki poziom cholesterolu ma spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych zawartych m.in. w serze żółtym, pleśniowym, kiełbasie oraz nadmiar cukrów prostych (biały makaron, biały chleb, słodycze). Jednak nie powinniśmy spożywać jajek bez ograniczeń.  

Więc ile jajek można jeść tygodniowo?

Według WHO dopuszczalna ilość to 10 jajek tygodniowo wliczając w to jaja zawarte w ciastach i makaronach. Ograniczenia te dotyczą głównie żółtek, niewskazanych np. w chorobach wątroby ze względu na zawarty w nich tłuszcz. Białka możemy jeść bez ograniczeń nie przekraczając oczywiście dziennego zapotrzebowania na białko.  

Warto również wspomnieć, że jajka przyrządzić można na nieskończenie wiele sposobów. Można zjeść je na miękko bądź na twardo, w postaci jajek sadzonych, można zrobić z nich jajecznicę, dodać do sałatki, zrobić omlet, ale także makaron czy ciasto.  

Należy pamiętać, że są to zalecenia dla osób zdrowych. Zalecenia dla osób ze zwiększonym ryzykiem występowania chorób układu krążenia są inne.

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA