Dieta w migrenie

Dieta w migrenie

Dieta w migrenie

Dieta w migrenie  

Dieta w migrenie potrafi wspomóc leczenie. Ale czym jest migrena? 

Jest to zaburzenie neurologiczne, które może dotyczyć nawet 15% kobiet i 6% mężczyzn. 

Cechuje się nawracającym, bólem głowy o łagodnym nasileniu. Dodatkowo bardzo często atakowi migreny towarzyszyć może nadwrażliwość na światło oraz wymioty i nudności. Ból głowy może być zapoczątkowany np.: poprzez brak snu, spożywanie alkoholu, zmiany hormonalne, niektóre leki, nadmierny stres czy wysiłek fizyczny. 

Właściwa dieta może chronić nas przed tego typu dolegliwościami. Dlatego ważne jest, aby do swojego jadłospisu włączać produkty mające działanie ochronne dla układu nerwowego.

Ważne jest niedopuszczanie do uczucia głodu, odpowiednie nawodnienie i regularne spożywanie posiłków, ponieważ spadek poziomu glukozy może wywołać napad migrenowy! 

Jakie pokarmy są dobre, gdy wystąpi atak migreny? 

  • Napoje pozbawione kofeiny: kawa bezkofeinowa, rumianek, mięta, słaba herbata. 
  • Żywność niskoprzetworzona, do krótkiego przechowywania. 
  • Pieczywo pełnoziarniste na zakwasie, makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy, kasze. (a więc produkty bogate w błonnik) 
  • Jaja, chude mięsa. 
  • Oleje roślinne 
  • Ważne jest picie wody mineralnej w ilości 30ml na kilogram masy ciała. 

Dieta w migrenie.

Składniki diety mogące wywołać ataki migreny. Tego lepiej unikać! 

Tyramina- jest to amina, która występuje w żywności długo leżakującej czy fermentującej. 

Znajdziemy ją w serach pleśniowych czy długo dojrzewających typu: Emmentaler, Camembert, Brie, Cheddar, Blue, Mozzarella czy Parmezan. Dodatkowo obecna jest także w produktach mięsnych i rybnych marynowanych, wędzonych czy z dużą ilością soli, w czekoladzie a nawet dojrzałych bananach. 

Jakich produktów unikać? 

  • Serów pleśniowych czy długo dojrzewających. 
  • Kawy i napoi z kofeiną 
  • Ryb czy mięs wędzonych, marynowanych. 
  • Produktów wysoko przetworzonych i z dużą ilością soli (chipsy, paluszki) 
  • Produktów zawierających azotany i azotyny (E-250 i E-252) czyli wszelkie wędliny szynki, kiełbasy i salami także bekon czy parówki. 
  • Napojów typu zero kcal i żywności light, ponieważ zawiera aspartam, który może potęgować migreny 
  • Produktów takich jak zupki chińskie, nachosy, kostki rosołowe- zawierają glutaminian sodu, który również może wywoływać migreny! 
  • Wywarów mięsnych 
  • Czekolady  
  • Dojrzałych bananów 
  • Fig, awokado 
  • Tofu- szczególnie odmiany miękkiej -silken 
  • Wątróbki z kurczaka  
  • I wszystkich produktów o długim terminie przydatności do spożycia  

Jakie dodatki do żywności mogą powodować ataki migreny? 

Co więcej, ataki migreny mogą wywoływać także dodatki do żywności: Azotany i azotyny (E-250 i E-252), Aspartam (E-951), koszenila, siarczyny czy Glutaminian sodu E-621. Zatem należy czytać składu produktów, bo są to powszechnie stosowane dodatki.

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Gabrielę Jaworską

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA