Dieta w endometriozie

Dieta w endometriozie

Dieta w endometriozie

Dieta w endometriozie 

Dieta w endometriozie to temat coraz częściej poruszany w gabinecie dietetyka.  Zacznijmy do tego czym jest endometrioza i kogo dotyczy?

Szacuje się, że 1 na 10 polek może cierpieć z powodu tego schorzenia. Do najczęstszych objawów endometriozy należy silny ból w obrębie miednicy. Choroba powstaje, kiedy tkanka wyściełająca macicę obecna jest poza nią, np.: może znajdować w obrębie jajowodów, jajników, pęcherza moczowego a nawet w okolicach mózgu czy płuc. 

Czy odpowiednia dieta może łagodzić dolegliwości bólowe? 

Tak, stosowanie diety, która nie będzie wywoływała stanów zapalnych a nawet je zmniejszała może prowadzić do zmniejszenia bólu nawet o 30%.  

Dieta w endometriozie 

Po pierwsze w codziennym jadłospisie osoby chorej na endometriozę powinno znaleźć się dużo owoców i warzyw, które są źródłem antyoksydantów (działających przeciwzapalnie), błonnika pokarmowego. Po drugie należy spożywać produkty bogate w kwasy omega 3, chude gatunków mięs (drób) oraz mało cukru. 

Kwasy tłuszczowe Omega 3 

Liczne badania wykazały, że kwasy omega 3 mają działanie przeciwzapalne, stymulują także syntezę hormonów takich jak prostaglandyny co przekłada się na łagodzenie bólu. 

Jakie produkty zawierają dużo kwasów omega 3? 

  • tłuste ryby morskie (makrela, śledź, łosoś, sardynki, tuńczyk) 
  • Oleje roślinne: olej lniany, rzepakowy, olej konopny 
  • Nasiona chia, łuskane nasiona konopii czy siemię lniane (pełnotłuste i mielone bezpośrednio przed spożyciem) 
  • Orzechy włoskie 

Błonnik 

U chorych na endometriozę, zalecane jest spożywanie 25-30g błonnika dziennie. Zmniejsza on wydzielanie estrogenów co łagodzi objawy choroby. 

Jakie produkty zawierają dużo błonnika? 

  • Pieczywo pełnoziarniste, pieczywo żytnie na zakwasie 
  • Komosa ryżowa 
  • Sorgo 
  • Kasza bulgur, kasza pęczak, gryczana 
  • Otręby pszenne, zarodki pszenne 
  • Warzywa i owoce 
  • Makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy 
  • Amanantus 
  • Płatki owsiane  
  • Strączki: soczewica, ciecierzyca, fasola 

 

Warzywa i owoce 

Przede wszystkim dostarczają przeciwutleniaczy takich jak witamina C, E oraz beta karoten (prowitamina witaminy A). Są to substancję zmniejszające ogniska stanów zapalnych w organizmie. Dlatego osoby chore na endometriozę powinny spożywać dużo świeżych owoców i warzyw. 

Jakich produktów należy unikać? 

Przede wszystkim wysoko przetworzonej żywności. Jest ona bogata w tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans, które zwiększają poziom estrogenu w organizmie i zaostrzają przebieg endometriozy. Z tego powodu także czerwone mięso zaleca się zastąpić drobiem i rybami. 

Dodatkowo jeśli u osoby chorej występuje gorsza tolerancja glutenu czy dolegliwości ze strony układu pokarmowego można zrezygnować z spożywania zbóż zawierających gluten. Wówczas należy wybierać amarantus, grykę, kaszę jaglaną, mąkę ryżową i kukurydzianą oraz komosę ryżową. Te produkty również są źródłem węglowodanów i błonnika pokarmowego a nie zawierają glutenu. 

Podsumowując dieta przy endometriozie to zdrowa dieta, wpływająca korzystnie na cały organizm. Dlatego warto spróbować i samemu przekonać się czy nastąpi poprawa.

 

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Gabrielę Jaworską

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA