Dieta fleksitariańska

Dieta fleksitariańska

Dieta fleksitariańska

Dieta fleksitariańska

Dieta fleksitariańska polega na ograniczeniu produktów odzwierzęcych. Ogólnie diety wegetariańskie w ostatnim czasie c oraz bardziej zyskują na popularności. Pojawia się coraz więcej badań naukowych mówiących o tym, że ograniczenie spożycia mięsa sprzyja zachowaniu zdrowia. Dodatkowo też zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia oraz nowotwory. Nie każdy jednak wyobraża sobie całkowitą rezygnację ze spożycia mięsa i nie potrafi dobrze zbilansować taką dietę. Dobrym rozwiązaniem dla osób, które chciałyby przejść na dietę zawierającą więcej roślin, ale nie wykluczającej całkowicie mięsa z diety jest dieta fleksitariańska. 

Czym jest dieta fleksitariańska i na czym polega? 

 

 Określenie „fleksitariańska” powstało z połączenia dwóch słów: „flexible” (czyli elastyczny) oraz „vegetarian” (czyli wegetariański). To elastyczny wegetarianizm  – w diecie dominują rośliny, ale czasem można zjeść mięso. Zwolennicy tego rozwiązania głoszą, że nie trzeba całkowicie eliminować mięsa ze swojej diety, aby osiągnąć korzyści zdrowotne związane z wegetarianizmem. W przeciwieństwie do wegan (w ogóle nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego), fleksitarianie niekiedy jedzą mięso i ryby. Podstawą diety są ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych, warzywa i owoce, nabiał, jaja, ziarna i orzechy. 

Według rankingu opublikowanego przez US News & World Report, dieta flexitariańska zajęła 3 miejsce w kategorii najzdrowszych diet (zaraz po diecie śródziemnomorskiej i diecie DASH) oraz 2 miejsce w kategorii wszystkich diet ogółem. Dieta ta została również uznana za jedną z najłatwiejszych diet do stosowania (miejsce 2 zaraz po diecie śródziemnomorskiej). Co więcej, flexitarianizm zajął 4 miejsce w kategorii diet odchudzających.

 

Jakie są wady i zalety tego rozwiązania? 

 

W jednym z badań naukowych wykazano, że osoby stosujące elastyczny wegetarianizm charakteryzowały się niższą masą ciała niż osoby jedzące mięso na co dzień. Dieta fleksitariańska może obniżyć poziom cholesterolu we krwi, ciśnienie i tym samym zmniejszać ryzyko chorób serca i cukrzycy. Fleksitarianizm przynosi także korzyści dla środowiska naturalnego (m.in. poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych), ponieważ ograniczenie spożycia mięsa przyczyni się do ograniczenia jego produkcji. Dieta fleksi ma ochronny wpływ na nawrót objawów choroby u pacjentów z nieswoistym zapaleniem jelit. Dodatkowo taka dieta dostarcza nam większe ilości witamin i składników mineralnych (np. karotenoidów, magnezu, cynku oraz witamin z grupy B, C i E i kwasu foliowego) oraz błonnika pokarmowego. Dużym plusem jest także to, iż nie nakładamy na siebie żadnych restrykcji żywieniowych, co działa korzystnie na naszą psychikę i samopoczucie. 

Czy w takim razie istnieją jakiekolwiek wady tego sposobu żywienia? Niestety często w takim żywieniu mogą występować niedobory żelaza, wapnia, witaminy D, B12, białka czy kwasów omega-3. Jednak okazjonalne spożycie dobrego gatunkowo mięsa oraz ryb przy jednocześnie dobrze zbilansowanej diecie powinno zmniejszyć ryzyko tych niedoborów. Warto też pomyśleć o suplementacji.

 

Dieta fleksitariańska staje się coraz bardziej modna. Całkowita rezygnacja z mięsa nie jest łatwa, a dla niektórych nawet nie do wyobrażenia. Ten styl żywieniowy wydaje się być dobrym rozwiązaniem – z jednej strony zaczniemy jeść więcej produktów pochodzenia roślinnego i zaczniemy propagować ekologiczny styl życia, a z drugiej ograniczymy produkcję mięsa, a co za tym idzie polepszymy warunki zwierząt hodowlanych.

 

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Karolina Misztela

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Rate this post

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA