Dieta bezglutenowa pozwala szybciej schudnąć: prawda czy mit?

Dieta bezglutenowa pozwala szybciej schudnąć: prawda czy mit?

Dieta bezglutenowa pozwala szybciej schudnąć: prawda czy mit?

 

Dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu z diety glutenu – białka zapasowego zawartego w życie, pszenicy, jęczmieniu i zanieczyszczonym owsie. Istnieją choroby w których stosowanie takiego sposobu żywienia jest niezbędne. Dotyczy to osób z celiakią – genetycznie uwarunkowaną nietolerancją glutenu. U tych chorych dieta bezglutenowa musi być rygorystycznie stosowana i przestrzegana przez całe życie. Glutenu nie powinny też spożywać osoby z alergią na to białko oraz nieceliakalną
nadwrażliwością na gluten.

Ostatnio jednak wiele osób przechodzi na dietę bezglutenową bez żadnego konkretnego powodu. Traktują ją jako swoiste panaceum na złe samopoczucie, najlepszy środek do zrzucenia kilku zbędnych kilogramów lub uważają za element zdrowszego stylu życia. Czy rzeczywiście istnieje związek pomiędzy gubieniem kilogramów i niejedzeniem glutenu? Niestety, ale to mit. Główną przyczyną otyłości nie jest gluten, a nadmiar kalorii w diecie. Osoby, które przeszły na
dietę bezglutenową mogą odnotować spadek wagi. Wiąże się to z tym, że staranniej dobierają produkty i roztropniej przyrządzają posiłki. Niestety nie jest to żadną regułą, a dieta bezglutenowa może przyczynić się także do pogorszenia stanu zdrowia.

 

Dieta bezglutenowa pozwala szybciej schudnąć: prawda czy mit?

 

Jak każda dieta eliminacyjna, dieta bezglutenowa niesie ze sobą różnego rodzaju zagrożenia. Osoby, które ją stosują, często wykluczają przetwory zbożowe w ogóle lub korzystają z wysokoprzetworzonych produktów przeznaczonych dla osób nietolerujących glutenu, nie zwracając uwagi na ich wartość odżywczą. Osoby często sięgają po np. ciastka bezglutenowe myśląc, że to lepszy wybór, a produkt ten może być oparty na oczyszczonych mąkach i z dodatkiem cukru. W takiej sytuacji zdecydowania lepiej sprawdzą się ciastka z gluten, ale bez dodatku cukru np. owsiane. Podobnie rzecz ma się z chlebem. Lepiej sięgnąć często po prawdziwy razowy żytni chleb z glutenem niż pakowane chlebki bezglutenowy z przerażająco długim i dziwnym składem.

Przez te nieświadome wybory nieprawidłowe stosowanie diety bezglutenowej może być przyczyną niedoborów składników odżywczych, których dobrym źródłem są produkty ze zbóż glutenowych. Należą do nich m. in. błonnik pokarmowy, witaminy z grupy B, żelazo, cynk i selen. Co więcej, dieta bezglutenowa ze względu na dużą ilość produktów rafinowanych (oczyszczonych np. mąka białą ryżowa, mąka kukurydziana i ich wyroby) jest uboga w błonnik, którego niedobory mogą powodować przybieranie na wadze i choroby jelita grubego.
Ponadto całkowita eliminacja glutenu z diety jest trudna, ponieważ znajduje się on w wielu różnych produktach spożywczych. Białko to jest używane jako dodatek do żywności w postaci zagęszczaczy, środków aromatyzujących czy słodzących, przez co bardzo często można je znaleźć w przetworach mlecznych, dżemach, a nawet wędlinach i piwie.

 

Dieta bezglutenowa pozwala szybciej schudnąć: prawda czy mit?

 

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wcześniej argumenty dochodzimy do wniosku, iż dieta bezglutenowa może spowodować więcej szkody niż pożytku, dlatego też powinna być ona wdrażana tylko w sytuacjach koniecznych, najlepiej pod kątem doświadczonego lekarza lub dietetyka.

 

 

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA