Czy kawa jest zdrowa?

Czy kawa jest zdrowa?

Czy kawa jest zdrowa?

Czy kawa jest zdrowa?

 

Czy kawa jest zdrowa? Wiele osób nie wyobraża sobie poranka bez ciepłej kawy. Jednak czy dzięki niej możemy poprawić swoje zdrowie?  Przez wiele lat wokół kawy rosły kontrowersje związane z jej spożyciem i stąd nasuwa się pytanie  „Czy picie kawy jest zdrowe?”. Mówi się na temat negatywnego wpływu na ciśnienie czy wypłukiwanie magnezu. Jednak czy słusznie? Co na ten temat mówią badania? 

Czy picie kawy jest zdrowe? 

 

Wiele badań naukowych wskazuje na to, iż picie kawy wpływa bardzo korzystnie na zdrowie. W skład kawy wchodzi około 900 różnych substancji, m.in. kofeina, kwasy organiczne, związki fenolowe czy witaminy. Według niektórych danych kawa jest głównym źródłem antyoksydantów w diecie wielu krajów np. we Włoszech, Hiszpani czy Stanach Zjednoczonych.

Kawa wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Dawniej kawa była obarczona tym, iż powoduje nadciśnienie, jednak badania pokazują, że nie jest to prawdą. Co więcej kawa wykazuje działanie kardioprotekcyjne zmniejszając ryzyko choroby wieńcowej, miażdżycy, zawału serca, nowotworów czy udaru. Dodatkowo wiele badań wskazuje na to, iż kawa mniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 poprzez poprawę wrażliwości insulinowej i metabolizmu glukozy. Kawa zawiera substancje o działaniu termogennym, które sprzyjają w procesie odchudzania. Kofeina działa pobudzająco, zmniejsza odczuwanie zmęczenia, poprawia zdolności wysiłkowe oraz poprawia koncentrację, co dla wielu osób może być to pozytywnym aspektem nie tylko pod względem pracy biurowej, ale też uprawiania sportu. 

Czy kawa jest zdrowa?

Czy kawa wypłukuje magnez? 

 

1 kubek kawy zawiera średnio 7mg magnezu, 1 filiżanka espresso zawiera nawet do 25mg tego składnika. Według jednego z badań po przyjęciu 400mg kofeiny w ciągu doby tracimy z moczem 4mg magnezu. Dlatego ostatecznie i tak wychodzi to na plus. Kawa w wielu krajach traktowana jest jako źródło magnezu. Możemy spożywać kawę bez obaw o niedobory tego pierwiastka 

Komu nie zalecamy kawy?

 

Kawa nie jest wskazana głównie dla osób borykających się w chorobami przewodu pokarmowego (m.in. zgagą, refluksem, zespołem jelita drażliwego, wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego czy chorobą Leśniowskiego-Crohna), gdyż może podrażniać układ trawienny. Kawa nie będzie również wskazana dla osób borykających się z anemią z niedoboru żelaza, gdyż może zmniejszyć jego wchłanianie. Jeśli jednak ktoś nie chce z niej rezygnować to zaleca się co najmniej godzinny odstęp między jedzeniem a spożyciem kawy. 

W jakich ilościach pić kawę? 

 

Według badań spożycie kawy w ilości 3-6 filiżanek dziennie wpływa korzystnie na zdrowie. Należy jednak pamiętać, że filiżanka filiżance nierówna. Espresso cechuję się najwyższą zawartością kofeiny. Kawa americano ma mniejszą zawartość kofeiny, jednak podawana jest ona w większej pojemności, przez co ostatecznie może dostarczyć dużo więcej kofeiny niż espresso. Porównywalną ilość kofeiny zawiera 1 kawa americano, 3 kawy „po turecku” i 5 kaw espresso. 

Czy kawa jest zdrowa?

Podsumowując, z wielu badań wynika, że kawa jest zdrowa i wykazuje wiele właściwości prozdrowotnych. Może zmniejszać ryzyko wielu chorób takich jak: miażdżycy, zawału serca czy choroby wieńcowej. Ponadto w wielu badaniach wykazano, że wypijanie 4-6 filiżanek kawy istotnie zmniejsza ryzyko rozwinięcia cukrzycy typu 2. Dobrą wiadomością jest to, że jeśli nie odczuwasz żadnego dyskomfortu i czujesz się dobrze po wypiciu kawy możesz śmiało ją pić i delektować się jej smakiem a jednocześnie wpływać korzystnie na swoje zdrowie. 

Artykuł opracowany przez praktykantkę: Karolina Misztela

Po więcej ciekawych artykułów zapraszamy na naszego bloga

Dietetyk Katowice

mgr Kamila Dyndor

FIZJODIET MEDICAL SPA & Masaż Katowice

Author Info

FIZJODIET MEDICAL SPA